zondag 30 oktober 2016

Tutorial | Je eigen naaimachinehoes naaien - maten nemen en patroondelen knippen

Dit is het eerste deel van de tutorial om je eigen naaimachinehoes te maken. Omdat je bij het naaien van een hoes precies de goede maat wilt maken voor je eigen machine draait het allemaal om het opmeten van de juiste maten.
Vandaag laat ik zien hoe ik dit heb aangepakt en in welke delen ik mijn patroon heb verdeeld. Volgende week plaats ik het vervolg op deze tutorial, het in de juiste volgorde aan elkaar naaien van de verschillende delen.

Wil je hier zelf ook mee aan de slag gaan, dan kun je aan de hand van deze tutorial je eigen 'bouwtekening' maken en daarna dus ook berekenen hoeveel stof je voor je project nodig gaat hebben. 

Meten
Een naaimachine heeft meestal de nodige uitsteeksels, daarom moet je bij het meten goed opletten wat het breedste/hoogste punt is zodat je uiteindelijk niet te strak uit komt. Ik heb mijn maten helemaal tot onderaan te genomen, hoewel ik er later een band onder heb genaaid. Als je ook een band eronder wilt naaien kun je in principe je patroondelen korter houden, maar je kunt ook aan het einde bepalen hoe je de hoes onderaan afwerkt zoals ik deed 
(soms is het prettig om wat opties open te houden;)).

De volgende maten meet je op:













* A meet je vanaf je werkblad over je machine heen (van achter naar voor of andersom) tot aan je werkblad. 
* B is de diepte aan de bovenkant van je machine.
* C is de diepte aan de onderkant van je machine.
* D is de hoogte van je naaimachine.
* E is de breedte, bepaal het breedste punt (denk ook aan het handwiel rechts).

Voering
De patroondelen die ik gebruikte waren gedeeltelijk van fleece, hiervan maakte ik de binnenzijde van de hoes. Deze delen staan in de bovenste afbeelding.
Afhankelijk van het model dat je voor ogen hebt, en de maten van je machine, kun je er voor kiezen de zijkanten symmetrisch te maken (twee keer een recht model) of asymmetrisch (eenmaal schuin aflopend en daarna ook gespiegeld). Beide opties staan hieronder.















Buitenstof
Voor de buitenkant van de hoes gebruikte ik een andere stof. Hiervan heb je dezelfde patroondelen nodig, plus de extra panden voor een voorvak, zijvak en lussen.

























De onderste drie panden zijn de delen die je nodig hebt voor de vakken. Voor de zijpanden én het zijvak maak je natuurlijk dezelfde keuze uit symmetrisch of asymmetrisch (zie óf, het vak staat onder de juiste zijpanden afgebeeld). 

Vakken
Van de vakken bepaal je zelf de hoogte. Als je op het laatst een band onderaan je hoes wilt naaien hou je er het best rekening mee de hoogte ruim te nemen, anders blijft er geen plek voor spullen meer over. 
Het zijvak maakte ik voor het voetpedaal. Het pand hiervoor maakte ik 6 cm breder zodat dit vak een diepte van +- 3 cm heeft. Als je ook je voetpedaal in het zijvak kwijt wilt kunnen, denk dan goed van tevoren na over de hoogte van het vak en meet evt. je pedaal nog op.

Lussen
De strook stof die je nodig hebt om lussen te naaien kun je naar eigen wens op maat maken. Zie daarvoor deze blog

NaadwaardeEn dan. Als je alle maten hebt is er nog 1 ding dat je moet doen voor je in je stof gaat knippen. Tel aan alle kanten één cm naadwaarde er bij op. 
* Als je de onderkant blind aan elkaar wilt stikken (zonder band toe te voegen) dan ook aan de onderkant. Als je voor een biasrandje gaat (leuk, in een contrasterend kleurtje!) of als je de onderkant verlengd met band, dan kun je de naadwaarde aan de onderkant weglaten.
* Wanneer je de vakken -net als ik- bovenaan afwerkt met een biasrandje dan hoef je hiervoor geen naadwaarde toe te voegen aan de bovenkant van de vakken.

Knippen maar
Dan is het eindelijk tijd om je patroondelen over te nemen op de stof en te gaan knippen! Ik heb de maten direct overgenomen op mijn stof (ik gebruik voor het gemak gewoon een viltstift) en zo uitgeknipt zonder er een patroonpapiertje aan te verspillen. Maar als je het prettiger vindt kun je het natuurlijk ook eerst op patroonpapier zetten en daar vandaan op je stof overnemen.
















En dat is alles. Je hebt alle delen nu klaar liggen om aan elkaar te stikken. 
Ik hoop dat je er met deze tutorial ook uit komt. Heb je nog vragen, laat het dan horen in een reactie. Het lijkt ingewikkelder dan het is, dus als je eenmaal begint heb je het waarschijnlijk zo voor elkaar. 

Verder klaarleggen
Volgende week laat ik zien hoe ik alles in de juiste volgorde aan elkaar heb genaaid. Het enige wat ik naast deze panden en mijn naaimachine gebruikt heb is bias tape voor de bovenrand van het voorvak en de tunnel aan het zijvak. Elastiek voor de bovenrand zijvak en door de band onderaan. En sierband. Voor de leuk, verder totaal overbodig ;)

Wil je gelijk verder?? Klik dan hier voor deel 2 van deze tutorial!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten