vrijdag 25 november 2016

Tutorial | Naai zelf een balletpakje (Uitdaging nr 1)

Het is gelukt! Mijn eerste naaisel voor de uitdaging waar ik hier over schreef. Ik naaide twee balletpakjes. Eentje met, en eentje zonder mouwtjes. In deze tutorial laat ik zien hoe ik het heb aangepakt. 

Ik heb me uitgeleefd met pen en papier om er een overzichtje van te maken, maar je kunt ook langs de chaos naar beneden scrollen en meteen naar de foto's gaan natuurlijk ;)





Om te beginnen heb ik een patroon overgenomen van een oud balletpakje. De panden die ik hiermee uit de stof haalde waren een voor- en rugpand met twee mouwpanden in de grootste maat en een voor- en rugpand in de kleinste maat.


























Het patroon voor oudste dochter heb ik met vijf centimeter verlengd. Voor mijn jongste dochter gebruikte ik hetzelfde patroon alleen vouwde ik het patroonpapier in de taille dubbel om de verlenging weer op te heffen. 


























Ik begon met het vast stikken van de mouwen. Hiervoor gebruikte ik mijn lockmachine


























Aan het uiteinde van de mouwen naaide ik een simpel boordje door de stof terug te vouwen zoals op bovenstaande foto (zie ook mijn tekenkunsten bovenaan ;)). Het gemak hiervan is dat je in één handeling je boordje kunt naaien. Gewoon rondom stikken, terugslaan en strijken. Het nadeel van deze manier is dat het boordje niet strak aansluit. Nu ken ik mijn -hooggevoelige- dochter en heb ik bewust gekozen voor een boordje dat niet strak sluit. Als je wel een sluitende mouw wilt dan zou ik de boord apart van de mouw maken, tien procent in omtrek inkorten en dan er aan zetten.



Ik lockte de hele mikmak rondom vast. En wat een heerlijk klusje is dat, zo'n machine die het zelf allemaal netjes afsnijdt! Teruggeslagen bleef er een mooi smal boordje over. De maten hiervan deed ik gewoon een beetje op gevoel.


De volgende stap wat de body van het pakje. Ik lockte de schouders, zijkanten en onderkant van voor- en rugpand aan elkaar.


Om de mouwtjes aan de arm openingen te kunnen vastnaaien vouwde ik de mouw binnenstebuiten om de arm opening heen. Dus de goede kant van het pakje tegen de goede kant van het mouwtje. Met vier spelden om te zorgen dat de stof op de juiste plek (naden) goed verdeeld bleef zitten.


Rondom vast stikken en de mouw zat er al aan vast. Aan de andere kant uiteraard precies hetzelfde verhaal.















Nu moesten alleen de openingen nog vastgestikt worden. Dit deed ik met een tweelingnaald van 2 mm. Omdat je de dubbele naad aan de goede kant van het pakje wilt, stik je aan de goede kant en kun je tijdens het naaien niet de omgevouwen rand zien. Daarom heb ik eerst alles op de gewenste afstand omgevouwen en gestreken.


Na het stikken knipte ik het teveel aan stof weg. 


En tadaa, daar hangen ze!


Maar zodra de meisjes ze aan mogen dan zullen ze daar wel hun rokjes bij aandoen denk ik. Ik zal er wel achter komen na 5 december ;).

* Naaisel 1, twee balletpakjes van witte tricot *

5 opmerkingen:

  1. Je blog net ontdekt, dus ik ga lekker meelezen. Leuk om zelf ballletpakjes te maken, daar zullen ze heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die tekeningen noem jij chaos???? Nou ik vind dat echt heel gestructureerd.... prachtig!!
    En die meiden gaan boffen met Sint! Tof gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen